Spring naar hoofdinhoud

Wereldmuseum onderzoekt het heden en verleden van China's maakcultuur

Made in China neemt China als casestudy voor een nieuwe blik op makerschap. De tentoonstelling in het Wereldmuseum toont met een mix van objecten, tijdlijnen, kunst, mode, foto's en video's de maakcultuur van China, die eeuwenoud en tegelijkertijd springlevend is. De tentoonstelling wordt 10 oktober geopend en loopt t/m 31 augustus 2025.

De  productie van en wereldwijde vraag naar objecten die gemaakt zijn in China, kent een lange geschiedenis. Het Wereldmuseum toont in Made in China diverse voorbeelden van geroemde Chinese maaktradities, technieken en materialen zoals porselein, lakwerk en schilderkunst. De hedendaagse Chinese makers in de tentoonstelling laten met hun persoonlijke verhalen en hun werk zien hoe zij reflecteren op de wereld om hen heen of daar juist verandering in willen brengen.

Daarnaast besteedt de tentoonstelling aandacht aan de kunst van het kopiëren waar China zo om bekend staat, door deze in een bredere en historische context te plaatsen. En aan de ontwikkeling van massaproductie, die in China al 3000 jaar geleden begon. Zo onderzoekt het museum het heden en verleden van China’s eeuwenoude maakcultuur vanuit verschillende invalshoeken.

''Het maken van dingen is onlosmakelijk verbonden met het mens zijn,” zegt Wayne Modest, inhoudelijk directeur van het Wereldmuseum. “Wereldwijd geven mensen op uiteenlopende manieren vorm, inhoud en betekenis aan hun leven en aan de wereld om hen heen, hun creativiteit en manier van samenleven. Made in China toont onze collectie als getuigenis van dit gegeven en biedt hedendaagse perspectieven op het makerschap.''

Sculpturen van vloeibaar glas

In China is er ook zeker ruimte voor innovatie en interpretatie door hedendaagse makers. De tentoonstelling combineert historische topstukken dan ook met werken van hedendaagse makers als Shelly Xue Lü die met haar werk de relatie tussen papier en inkt omzet naar sculpturen van vloeibaar glas.  Modeontwerpster Ma Ke reageert op fast fashion door juist duurzame kleding te ontwerpen die gebruik maakt van traditionele materialen en technieken die in de vergetelheid zijn geraakt. De makers van Yidesign ontwikkelden een methode om keramisch afval – waarvan China jaarlijks 16 miljard kilo voortbrengt – te kunnen hergebruiken. Chan Po-Fung creëert prachtige nieuwe sieraden van gebroken jade armbanden waarbij de breuk en gekoesterd onderdeel wordt van het ontwerp. In opdracht van het museum maakt Jing He en het Tulip Pyramid collectief nieuw werk waarin zij thema's als identiteit en craft onderzoeken. Maar ook is er werk van fashiondesigners Susan Fang en Feng Chen Wang, homewear design van Jia Inc., porselein van Dong Quanbin, fotografiekunst van Yang Yongliang, en een schervenjurk van Li Xiaofen.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.