Sue-Ann Bel gaat in op onderdrukking, woede en bevrijding
Maker en mimer Sue-Ann Bel keert terug met een vernieuwde versie van haar krachtige theatervoorstelling Bitemarks on her tongue. Ze gaat nog dieper in op thema's van onderdrukking, woede en bevrijding. Op donderdag 19 september is de première bij Theater Rotterdam.
In deze fysieke, beeldende en muzikale voorstelling pelt Sue-Ann Bel laag voor laag haar schreeuw af, waarbij ze een diep verlangen blootlegt naar geborgenheid in de harde realiteit van een onvoorspelbare wereld. Terwijl ze zich afvraagt of ze beter in de veilige baarmoeder van haar moeder had kunnen blijven, gedragen door warm vruchtwater en omgeven door stilte, fantaseert ze over het bevrijdende gevoel van die geborgenheid. "Een schreeuwende vrouw schreeuwt harder dan je menstruatiekrampen. Luider dan de donder, luider dan een vulkaanuitbarsting, dan vuurwerk, dan een hooligan."
De doorontwikkelde versie toont een meer persoonlijke kant van Sue-Ann Bel. Ze erkent haar eigen vermoeidheid als zwarte vrouw en de voortdurende strijd tegen onrecht. Tegelijkertijd haalt ze kracht uit het nemen van een stapje terug.
Bitemarks on her tongue wordt vanaf 18 t/m 21 september vertolkt met de première op 19 september.
Over Sue-Ann Bel
Sue-Ann Bel (1993, Rotterdam) is een theatermaker die in haar werk altijd zoekt naar verbinding en de ruimte om vragen en observaties te delen vanuit een intieme, authentieke plek. Na haar opleiding aan de MBO Theaterschool en de mimeopleiding in Amsterdam, maakte ze onder andere de voorstelling Forever Over, die speelde op De Parade en werd geselecteerd voor Het Debuut 2016. In 2018 richtte ze met haar afstudeerklas Collectief Het Paradijs op en was ze te zien bij gezelschappen als Schwalbe, Jakop Ahlbom Company en Maas Theater en Dans.
Sinds 2021 ontwikkelt ze zich als zelfstandig maker bij Productiehuis Theater Rotterdam, waar ze werkt aan projecten zoals de portrettenreeks My Black Hair Stories en haar afstudeersolo LEB NNA-EUS, waarvoor ze de Top Naeff Prijs won. Haar werk wordt geprezen om de combinatie van lef, kracht en kwetsbaarheid, met humor als een belangrijk element. Voor Sue-Ann is het podium een ruimte waar ze connectie zoekt en zichzelf kan zijn, zonder weerwoord.