Rotterdam Terror Corps gaat hakken in de Laurenskerk
Wie denkt dat de Gabberscene na de jaren negentig een stille dood stierf, heeft het mis. Rotterdam Terror Corps (RTC) brengt nog steeds duizenden hardcore liefhebbers wereldwijd in vervoering met hun beats op feesten en festivals. In november viert het collectief het dertigjarig bestaan. Speciaal voor deze gelegenheid nodigt de Laurenskerk voor haar programmalijn ‘Laurenskerk Invites’ de formatie uit om op 4 november een live optreden te verzorgen, samen met hun belangrijkste en monumentale instrument, de ‘Rode Reus’, het grootste orgel van Nederland.
De gabberscene was groot in Rotterdam in de jaren negentig. Er ontstond een ware jeugdcultuur met als uniform de Aussie met Air Max en haardracht met kaalgeschoren hoofden en opgeschoren strakke staarten. Je zou het met gemak echt Rotterdams cultureel erfgoed kunnen noemen. Maar het bleef niet bij Rotterdam. Gabber heeft invloed gehad op technomuziek wereldwijd. De stad drukte hiermee zijn stempel op de ontwikkeling en innovatie van elektronische muziek. RTC haalt, net als veel andere dj’s, veel inspiratie uit klassieke muziek van onder andere Bach, Beethoven en Barber.
RTC-George Ruseler: “Het zijn klassiekers, fantastisch gecomponeerde stukken die de tand des tijds hebben doorstaan. Bovendien zijn ze rechtenvrij, een mooie bijkomstigheid. Onze muziek is snoeihard en daar kan het gigantische orgel een mooi tegengeluid aan bieden, het doet niet onder”. Het gabbericoon neemt dan ook graag de uitnodiging aan van dat andere Rotterdamse icoon, de Laurenskerk.
De Laurenskerk zorgt voor een unieke beleving met een prachtig uitgelichte kerk en een lasershow, kenmerkend voor RTC liveshows. RTC presenteert hun jubileumalbum en een gloednieuw trainingspak. Verder kunnen de bezoekers het Gabbermuseum bezoeken met bijzondere objecten en merchandise van de afgelopen 30 jaar. Het Gabbermuseum blijft na het event nog een week te zien in de Laurenskerk.
Laurenskerk Invites
Het kerkorgel is nooit bedoeld als specifiek religieus instrument maar een instrument voor grote ruimtes, zoals een arena, een muziekzaal of een kerk. De meeste bekende gecomponeerde orgelstukken hebben geen kerkelijke achtergrond. Het orgel kan uitstekend toegepast worden in muziek van alle tijdperken, ook hedendaagse muziek. Het kan bombastisch zijn maar ook subtiel, het kan een hoofdrol spelen of gebruikt worden als sample.
Dit jaar startte de Laurenskerk haar nieuwe lijn ‘Laurenskerk Invites’. We beginnen bij de basis: de makers, creatieve muzikanten van vandaag met een eigen achterban. We nodigen deze toonaangevende Rotterdamse makers uit om te experimenteren met ons orgel. Zij onderzoeken of en hoe het instrument kan worden toegevoegd aan hun instrumentarium, samen met onze huisorganist Hayo Boerema.