Nieuwe Instituut viert 30 jaar Droog Design
Nieuwe Instituut viert het dertigjarig bestaan van het innovatieve en tegendraadse Nederlandse designcollectief Droog. De tentoonstelling ‘Droog30. Design of Non-design?’ toont vanaf 2 mei iconische en grensverleggende ontwerpen van een merk dat door de jaren heen net zo controversieel als geliefd is geweest.
De expositie viert het brutale en rebelse bestaan van Droog én de hernieuwde waardering voor het iconische Nederlandse merk. Al sinds de oprichting in Milaan in 1993 doet Droog dingen anders. Het merk verzette zich tegen ‘droog’ functioneel ontwerp, en zag design als een kunstvorm die humor mocht bevatten en voor iedereen bereikbaar moest zijn.
Daarmee schiep Droog een heel eigen, grensverleggende ontwerpstroming. De manier van denken is de afgelopen dertig jaar door talloze merken gekopieerd, terwijl de ontwerpen van het merk hun weg vonden naar bijvoorbeeld het Museum of Modern Art in New York en het Victoria & Albert Museum in London.
Aric Chen, algemeen en artistiek directeur van het Nieuwe Instituut, zegt: “Droog bracht zijn droge humor en subversieve ontwerpen naar een wereldwijd publiek - en design zou nooit meer hetzelfde zijn. Het merk drukte dertig jaar geleden zijn stempel op de wereld als de laatste ontwerpbeweging voor de komst van het internet. Wanneer we terugkijken op die geschiedenis kunnen we ons niet alleen afvragen hoe ver we sindsdien zijn gekomen, maar ook waar het vanaf hier naartoe gaat.”
Samenstellers Maria Cristina Didero en Richard Hutten, een van de oprichters van Droog en die ook het tentoonstellingsontwerp verzorgt, maken ter gelegenheid van de presentatie een soort ruimtelijke vertaling van een twitter-feed. Je stapt als bezoeker binnen in een driedimensionaal meningenlandschap. Zo maken de curatoren de mentaliteit van Droog tastbaar en invoelbaar: nog steeds niet bang voor stevige reacties en onveranderd tegen de stroom in. In de interactieve ruimte zijn de ongecensureerde reacties en commentaren te zien, die fans en criticasters op sociale media achterlieten. Bezoekers worden aangemoedigd ook een reactie te plaatsen.
Uiteraard zijn de iconische, geestige, controversiële en soms ronduit bizarre ontwerpen uit de dertigjarige geschiedenis van Droog vertegenwoordigd. Zoals de Chest of Drawers van Tejo Remy, de Knotted Chair van Marcel Wanders, de Tree Trunk Bench van Jurgen Bey en Cross, en de tafel en bank in kruisvorm van Hutten zelf. Ook zijn er videobeelden, die speciaal voor de tentoonstelling werden gemaakt door curator Maria Cristina Didero en regisseur Francesca Molteni, met anekdotes van de ontwerpers van Droog en gesprekken met andere experts uit de designwereld.
‘Droog30. Design of Non-design?’ is van 2 mei tot 27 augustus bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam te zien.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.