Museum Rotterdam verwerft Gezicht op de Kolk door Charles Euphrasie Kuwasseg
De nieuwste aanwinst van Museum Rotterdam biedt een onwerkelijke blik op de havenstad. In 1873 schildert de Franse kunstenaar Charles Euphrasie Kuwasseg (Draveil 1833/38 - Parijs 1904) een theatrale doorkijk in het historische Rotterdam. Niet lang hierna wordt dwars door dit schilderachtige deel van de binnenstad een spoorviaduct aangelegd. Anderhalve eeuw later is deze locatie na het bombardement, dempingen en de sloop van datzelfde spoorviaduct onherkenbaar. Alleen de toren van de Laurenskerk biedt herkenning. Met de verwerving van dit imposante stadsgezicht wordt Rotterdam een prachtig, maar door de verandering ook schokkend beeld van de stad rijker.
Kuwasseg trok door Europa op zoek naar aantrekkelijke stadsgezichten. Net als andere Franse schilders, onder wie Eugène Boudin en Paul Signac, werd hij getroffen door Rotterdam. Hij schilderde in 1873 de Kolk vanaf de Draaisteeg. Waar nu ongeveer de ingang van station Blaak is. Het werk neemt de kijker mee in een schilderachtig Rotterdam dat al snel ingrijpend zal veranderen.
De voorgrond is in schaduw gedompeld waardoor de blik naar de lichte achtergrond wordt getrokken. Daar verlicht de zon - als een schijnwerper vanuit een coulisse in het theater - de toren van de Laurenskerk en de bebouwing aan het Steiger met de Korenbeurs. Op de kades is het een drukte van jewelste en de Kolk ligt vol roei- en zeilboten. Naast een woud van masten staan rechts bomen langs de Open Rijstuin. De helblauwe lucht en alles wat het licht opvangt, wordt weerspiegeld in het water.
Terwijl Kuwasseg dit pittoresk stukje Rotterdam schildert, wordt iets verderop al druk gewerkt aan een spoorviaduct dat dwars door zijn uitzicht zal lopen. Voor de aanleg wordt onder andere de Binnenrotte gedempt, het Steiger doorgebroken en de Korenbeurs gesloopt. Vanaf 1877 zullen de treinen dwars door de binnenstad denderen.
Over Kuwasseg
Kuwasseg was leerling van zijn vader, de uit Triëst afkomstige schilder Karl Joseph Kuwasseg. Om zijn werk van dat van zijn vader te onderscheiden signeerde hij met ‘C. Kuwasseg fils. Hij schilderde stadsgezichten, (kust)landschappen en marines. In 1855 debuteerde hij in de Parijse Salon en ontving in 1892 een bronzen medaille van de Salon des Artistes Françaises. Zijn werk is vertegenwoordigd in Franse en Canadese musea.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.