Spring naar hoofdinhoud

I Am Not An Artist door Atelier Van Lieshout in Brutus

Non-functionaliteit, originaliteit en authenticiteit zijn de heilige drie-eenheid van de kunst. De tentoonstelling I Am Not An Artist laat zien hoe Atelier Van Lieshout de afgelopen decennia deze fundamenten stelselmatig heeft ondermijnd en de definitie van kunst heeft herschreven. Brutus toont van 4 oktober t/m 8 december oud en nieuw werk van Atelier Van Lieshout.

Helemaal aan het begin van zijn carrière, in 1987 al, maakte Joep van Lieshout een reeks sculpturen die bestaan uit Dommelsch bierkratten en betonnen stoeptegels: een logische optelsom van standaardproducten, modulaire maatsystemen en toeval. Hier is geen plaats voor de kunstenaar als scheppend genie. Het eindresultaat is toevallig maar wel rationeel. Zonder de overeenkomsten tussen de modulaire maten van bierkratten en betontegels hadden de werken immers niet bestaan.

Geïntrigeerd door de beladen verhouding tussen kunst en standaardisatie, voegde Van Lieshout eind jaren ’80 en begin jaren ’90 gebruikswaarde toe aan zijn werk. Dat resulteerde in de productie van meubelen: generiek vormgegeven tafels, kasten, wasbakken en keukens gemaakt in onbeperkte oplage.

Bierkratten en betontegels tot aan het plafond

Van Lieshouts onderzoek naar de fundamenten van kunstenaarschap en kunst leidde uiteindelijk tot de oprichting van Atelier Van Lieshout, een bedrijf dat op maat gesneden oplossingen biedt voor alledaagse problemen. Door zijn rol als kunstenaar te reduceren tot timmerman en loodgieter stuwde Van Lieshout zijn kunstpraktijk naar een radicale climax, die afhankelijk van wie je het vraagt een hoogte- of dieptepunt is.

I Am Not An Artist toont oud en nieuw werk van Atelier Van Lieshout. In de BraboHal liggen talloze wasbakken, tafels, kastjes, wc-potten, bureaus en ander gebruiksvoorwerpen, die schijnbaar willekeurig in de ruimte zijn gedumpt. In de expositieruimte Kathedraal reiken stapelingen van 3500 bierkratten en vele honderden betontegels tot aan het plafond. Tevens is er een nieuw computer gegenereerd werk te zien, dat de honderdduizenden combinaties van kratstapelingen laat zien die mogelijk zijn binnen deze ruimte. Uiteraard is iedere optie even goed.

De vroege werken vormen een nog altijd relevant scharnierpunt in Joep van Lieshouts 40-jarige loopbaan. Hoewel zijn oeuvre enorm is geëvolueerd, morrelt de kunstenaar nog steeds aan de grenzen en invulling van kunst, ethiek, vooruitgang en repressie.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.