
Herdenkingsproject brengt slachtoffers van bombardement op 14 mei 1940 tot leven
Op 14 mei 2025 is het precies 85 jaar geleden dat het bombardement op Rotterdam plaatsvond. In dit speciale herdenkingsjaar brengen Mothership en VideoAgency in opdracht van het Comité Herdenking 14 mei de slachtoffers letterlijk in beeld met het indrukwekkende project: De namen van 14 mei. Tussen 6 en 14 mei worden de namen van slachtoffers - en waar mogelijk hun gezichten - op bijzondere wijze geprojecteerd op gebouwen, bomen en schermen door de hele stad. Dwars van noord naar zuid: van Station Rotterdam Centraal en het KPN-gebouw op Zuid tot aan Ahoy.
Oproep om verhalen te delen
Met het project wil het comité recht doen aan de impact die het bombardement nog altijd op de nabestaanden heeft. Recent onderzoek door Stichting Voorouder en Stadsarchief Rotterdam heeft uitgewezen dat door het bombardement zeker 711 mensen zijn omgekomen. De namen van 14 mei start op 6 mei op Station Rotterdam Centraal, op het grote scherm in de hal en verspreidt zich tot 14 mei als een olievlek door de hele stad. In een poëtische animatie gaan namen over in gezichten en gezichten weer in namen. Tegelijk worden op deze website de onvertelde verhalen gedeeld. Nabestaanden kunnen zelf ook nog (familie)verhalen over de dagen rond het bombardement opsturen naar info@herdenkjij14mei.nl.
Initiatiefnemer Comité Herdenking 14 mei bestaat uit een aantal betrokken burgers en vertegenwoordigers van Rotterdamse culturele instellingen. Met subsidie van de gemeente Rotterdam stelt het comité jaarlijks een herdenkingsprogramma samen. Mothership en VideoAgency hebben zich aan dit project verbonden vanwege het grote belang ervan. Het initiatief brengt wat er toen gebeurde samen met het heden en de toekomst. Steeds minder mensen weten nog wat er 85 jaar geleden in Rotterdam is gebeurd. Maar de wereld staat opnieuw in brand. Landen zijn in oorlog, miljoenen mensen ontheemd. Herdenken is actueler dan ooit.
Het toonaangevend Rotterdams bureau Mothership intergreert kunst in de openbare ruimte. Bekende projecten zijn onder meer het kunstwerk in de Markthal en de ontwikkeling van de Brandgrens. VideoAgency is een creatief productiebedrijf dat verhalen vangt in krachtige beelden en animaties. VA deed dit onder andere al voor Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, ProRail, Ihub en Kunsthal.
De namen van 14 mei
Voorbeeld door Mothership en VideoAgency in opdracht van het Comité Herdenking 14 mei
