De Wilhelminapier is de thuisbasis van (nog even) het Nederlands Fotomuseum en het Havenbedrijf. De medewerkers van Havenbedrijf Rotterdam kozen voor de tweede keer hun eigen uitzicht. Aan het Las Palmas-gebouw hangt een nieuw geveldoek met twee beelden uit de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. Links een zwart-witfoto van ‘Moeder met kinderen tijdens de Watersnoodramp’ (1953) van Ed van Wijk en rechts ‘The Island of the Colorblind’ (2018) van Sanne de Wilde.
Voordat ze stemden welke foto's zij aan de gevel wilden zien, kregen meer dan honderd Havenbedrijfmedewerkers een rondleiding door de Eregalerij van de Nederlandse fotografie. Het thema bij deze rondleiding was diversiteit en inclusie. Daarbij ging het met name om vrouwen in de fotografie – hetzij als muze, hetzij als fotograaf van het beeld.
Verhalende foto’s
“Onze medewerkers hebben voor prachtige, verhalende foto’s gekozen voor aan deze gevelwand. Beelden met betekenis,” zegt Vivienne de Leeuw van Havenbedrijf Rotterdam. Ze benadrukt dat het fijn is om als ‘goede buur’ samen te werken met het Nederlands Fotomuseum.
De onthulling van het geveldoek is onderdeel van een sponsorovereenkomst tussen Havenbedrijf Rotterdam en het Nederlands Fotomuseum. Dit partnerschap versterkt de positie van het Nederlands Fotomuseum als hét beeldbepalende instituut voor fotografie in Rotterdam en in Nederland. Het past in het sponsorbeleid van Havenbedrijf Rotterdam, dat als maatschappelijk betrokken organisatie in de volle breedte een constructieve bijdrage wil leveren aan Rotterdam. Enerzijds aan het haven- en industriegebied, maar zeker ook aan de stad en haar bewoners.