Geen woorden maar draden toont de veelzijdigheid van borduren
Op donderdag 8 juni opent de tentoonstelling Geen woorden maar draden in het Wereldmuseum. Het museum toont de enorme diversiteit aan borduurwerk, gemaakt door mensen over de hele wereld. Centraal staat de veelzijdige betekenis van borduren als versiering, als culturele expressie, als document van een verhaal, als uiting van identiteit.
Makers in de schijnwerpers
Geen woorden maar draden zet de schijnwerpers op de kunstenaren die al die mooie werken maakten en nog steeds maken. Wereldmuseum Rotterdam gaat met de tentoonstelling in op de ontwikkelingen in de samenleving van de laatste jaren. Mensen hebben handwerken herontdekt als betekenisvolle bezigheid en als onderdeel van slow living: aandachtiger leven in het hier en nu. De collectie van het museum biedt een grote bron van inspiratie en wekt bewondering op voor de vindingrijkheid waarmee de werken gemaakt zijn.
Tweehonderd borduurwerken
In de tentoonstelling zijn zo'n 200 borduurwerken te zien. Daarvan komen circa 170 objecten uit de eigen collectie borduurwerken. Ze vormen samen een visueel spektakel, maar verrassen ook door de verhalen die erachter schuilgaan. Te zien is onder andere een geborduurd doek die een voorstelling toont van Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog en een selectie van Chileense arpilleras. Via deze kleurrijke voorstellingen werden sociale, economische en politieke omstandigheden aangekaart. Ook hedendaagse kunstenaars gebruiken borduurtechnieken als medium. Een katholieke mantel vol poëtische borduursels van de Nederlandse Alexandra Drenth doet de tijd even stilstaan en een werk van de Indiase Rucha Kulkarni vraagt aandacht voor de onbekende makers in de fast fashion industrie.
Natuurlijke materialen
Om te borduren heb je in de basis niet veel nodig: naald, draad en een stuk stof. Maar ook daar zijn variaties op te vinden, bewijst de tentoonstelling. Zo functioneren leer, plastic en boombast prima als ondergrond en met stekelvarkenpennen en haren kunnen de steken worden gezet. Ook de motieven zijn vaak afgeleid uit de natuur of uit culturele tradities.
Gedragen door elite
Borduren speelde een grote rol in het tonen van hiërarchie. Specifieke luxe materialen zoals goud- en zilverdraad werden door specialisten toegepast op textiel en gedragen door elite. De borduurwerken in de tentoonstelling komen uit onder andere Suriname, China, Indonesië, Mexico, Japan en Iran. Via de optekeningen van culturele, religieuze, politieke, sociale en persoonlijke verhalen kom je meer te weten over de wereld.
Springlevende kunstvorm
De handen die aandachtig de steken zetten, behoren vaak toe aan vrouwen. Hun naam is meestal niet bekend. Met de tentoonstelling Geen woorden maar draden zet het Wereldmuseum de kunstenaren in de schijnwerpers. Er wordt laten zien met wat een liefde, geduld en veerkracht, indrukwekkende werken zijn gemaakt. En dat deze kunstvorm van nog altijd springlevend is.
Kijk voor meer informatie op de website van het Wereldmuseum.
Dit is gesponsorde content.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.