FENIX Museum zoekt koffers voor doolhof
De contouren van het toekomstige FENIX worden steeds duidelijker op Katendrecht. De Fenixloods II wordt verbouwd tot culturele plek met museum, horeca en een spectaculair uitzichtpunt. Het museum in oprichting is nog op zoek naar koffers voor een uniek doolhof. Op 11 maart is er weer een inzameldag bij bij FENIX.
Er zijn al honderden koffers verzameld, maar er zijn er zo'n 2000 nodig voor een permanente kofferdoolhof. Het staat symbool voor het vinden van een nieuwe weg. Want FENIX gaat het over migratie, dus de bewegingen die mensen maken en alle emoties die daarbij horen.
Albert Einstein en Willem de Kooning
In de directe omgeving van de historische loods stapten ruim drie miljoen mensen vanaf eind negentiende
eeuw aan boord van passagiersschepen voor vertrek naar een nieuwe bestemming, veelal in de Verenigde Staten en Canada. Onder hen zijn beroemde passagiers zoals Johnny Weismuller, Max Beckmann, Willem de Kooning en Albert Einstein.
Naast de koffers werft FENIX een internationale museumcollectie die (hedendaagse) kunst, fotografie,
historische objecten en persoonlijke verhalen over menselijke verplaatsingen omvat. Er zijn al diverse aankopen gedaan, waaronder de iconische foto The Steerage (1907) van Alfred Stieglitz, een enorm
ijzeren hek van Shilpa Gupta, Bill Viola’s video Ancestors (2012) en We The People (2011- 2013), een fragment van het Vrijheidsbeeld van Danh Vō.
Op de bovenverdieping komt de grote intuïtieve foto-installatie ‘Family of Migrants’. De tentoonstelling
bestaat uit enkele honderden documentaire foto’s. Het brengt portretten bijeen die gaan over
migratie en raken aan thema’s als familie, liefde en afscheid. Tussen portretten zijn iconische
foto’s te zien van Dorothea Lange, Lewis Hine, Wang Fuchun, Ara Güler, Sem Presser en Eva
Besnyö.
De opening van FENIX staat gepland voor 2024.
Coverfoto: Sarah van Rij