Dutch Sustainable Fashion Week komt naar Rotterdam
Dutch Sustainable Fashion Week bevordert al tien jaar duurzaamheid in de mode-industrie. Het doel is om mensen bewust te maken van de milieu-impact van kleding en hen te inspireren om bewuste keuzes te maken in hun garderobe. De landelijke opening van de tiende editie van DSFW vindt dit jaar op 5 oktober plaats in Rotterdam met een fashion show van de Rotterdamse couturier Rosalie Key.
In Rotterdam doen verder meer dan 30 ontwerpers, ondernemers, scholen en winkels mee op 7 verschillende plekken in de stad. Het Rotterdamse experience center van de DSFW is gelegen in Ox (dé nieuwe social hub in het hart van Rotterdam). Op de vijfde verdieping zijn er pop-up-stores en exposities.
Bezoekers kunnen in Ox de interactieve tentoonstelling Handmade van Schone Kleren Campagne (SKC) bezoeken. Er is een 7-daagse kledingruil bij The Swapshop en Maison M’Elise biedt een verdiepend programma over vakmanschap en duurzaamheid.
Buiten het experience center gebeurt er van alles in de stad. Modeontwerper Joline Jolink viert dit jaar net als de DSFW haar 10e bestaansjaar. Aan de hand van de documentaire vertoning van The BIGGEST Little Farm geeft Joline Jolink in Kino een inkijkje in haar eigen plannen op haar nieuwe boerderij in Welsum. En in het Beauty & Design lab van Zadkine is er een 7-daags programma vol workshops, talks en tips.
Duurzame keuzes geven extra mogelijkheden
"We willen laten zien dat er in Rotterdam heel veel ontwerpers, makers en doeners zijn, die op een hele nieuwe manier verandering brengen in de mode industrie," zegt Monique Drent, Programma Manager Rotterdam van DSFW. "We willen het Rotterdamse shop publiek laten zien dat duurzame mode ‘up and coming’ is, in veel verschillende vormen komt en ook heel betaalbaar kan zijn. Duurzame keuzes geven zoveel extra mogelijkheden aan je outfits!”
Programma
Na de opening op 5 oktober zijn er de rest van de week nog vele evenementen bij onder meer De Wasserij, De Bijenkorf en . Met medewerking van onder meer Maaike Stofferis, Schone Kleren Campagne, Cosh, The Swapshop, ECOPOLITAN, JAB! By Vera Nederhof, Stephastique, Barbara Munsel, IF Denim, Wear, Logocomo en Seclo. Joline Jolink lanceert bijvoorbeeld een tweedehands platform: Nieuwe Liefde 2.0.