Diego Buik gaat voor de smashburger
Diego Buik is bekend van zijn populaire burgerzaak op de Kop van Zuid. Maar ook creëerde hij al eens de duurste burger ter wereld. Zijn nieuwste project is: Smash. Dit concept biedt smashburgers van topkwaliteit.
"We willen niet alleen voortreffelijke burgers bieden, maar ook een hub zijn voor liefhebbers van goede smaak en gezelligheid," zegt Diego Buik.
De smashburger trend die is overgevlogen vanuit de Verenigde Staten, is tegenwoordig niet weg te denken uit het Europese straatbeeld. De zaken schieten als paddenstoelen uit de grond, maar chef-kok Diego Buik en medeoprichter Ronald Schoonrok maken zich geen zorgen om de concurrentie.
Diego zegt: "Bij Smash geldt: ‘simplicity is key’. Dat betekent niet te veel poespas om de burger heen, wat je veel ziet in steden als Amsterdam, Antwerpen of Berlijn, met flessen natuurwijn en vele opties op het menu. De kern van Smash draait om het serveren van de ultieme, betaalbare smashburger: met versgebakken broodjes, kwalitatief vlees, overheerlijke sauzen en toppings.’’
Het menu bestaat uit drie burgers (zowel vlees als plant-based te bestellen), friet, softijs en drankjes. ‘’Rotterdam is een kleurrijke stad en we vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt. We hebben daarom gekozen om alle drie de burgers als vlees -en plantaardige optie aan te bieden en het vlees is halal.’’
Voor de plant-based burger hebben de Rotterdamse ondernemers de handen ineengeslagen met Beyond Meat, de Amerikaanse producent van vleesvervangers. De vegan burgers worden gemaakt met
plantaardige gehakt, bestaande uit boordevol eiwitten.
De nieuwe zaak is gevestigd bij Pathé Schouwburgplein zodat Smash gemakkelijk toegankelijk is voor zowel lokale bewoners als internationale bezoekers. "We hebben voor Rotterdam Centrum gekozen om onze bereikbaarheid te vergroten en om de stedelijke cultuur te vieren," voegt Diego toe.
De look and feel van het restaurant is geïnspireerd op een Amerikaans diner, gemixt met de onmiskenbare 80’s en 90’s stijl. Van arcadekasten en rode stoelen tot een kunstwerk van smashed Coca-Cola blikjes.
Diego: ‘’Ronald en ik zijn allebei opgegroeid in de jaren ‘80 en ‘90 en we wilden elementen laten terugkomen uit onze eigen jeugd. Denk aan een skatebaan of de arcadehal.’’
Ronald vervolgt: ''Met deze identiteit willen we meer zijn dan een restaurant en een plek worden waar mensen samenkomen. Door evenementen te organiseren, en (lokale) partnerships aan te gaan, willen we onze community verrijken en de burgercultuur in Nederland vormgeven. Als eerste stap hebben we voor onze campagne een photoshoot gedaan samen met echte Rotterdammers en onze merchandise. Je ziet dat dat al goed werkt voor de herkenbaarheid in de stad.’’
Crowdfunding
Diego en Ronald hebben een tijdje moeten wachten op hun allereerste zaak in Rotterdam, maar met hulp van investeerders via het crowdfunding platform Crowd About Now heeft het Rotterdamse duo 92.000 euro opgehaald. Er kon worden geïnvesteerd vanaf €250, maar er konden ook smashburger worden gereserveerd voor de helft van de prijs.
‘’We zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest met de verbouwing. We hebben momenteel 40 zitplaatsen binnen en vanaf het voorjaar ook een groot terras zodat je kunt genieten van een heerlijke burger in de zon. Zonder onze investeerders hadden we dit avontuur nooit kunnen aangaan,’’ zegt Diego.
De visie van Smash is hét smashburger merk van Nederland te worden. Dat betekent vestigingen in meerdere Nederlandse steden en foodtrucks op festivals.