
De Doelen presenteert veelzijdige en grensverleggende klassieke programmering
Het klassieke seizoen bij de Doelen opent in september met de Europese première van Fragments van stercelliste Alisa Weilerstein. In een tot lichtsculptuur omgetoverd podium verweeft zij Bach-suites met nieuwe composities van hedendaagse componisten. Het volledige programma is te bekijken via deze link en de kaartverkoop start op donderdag 3 april om 14:00 uur.
Een van de absolute hoogtepunten dit seizoen is het concert van het Utopia Orchestra onder leiding van Theodor Currentzis. Dit collectief van topmusici van over de hele wereld brengt Wagners Ring Without Words: een meeslepende reis langs de hoogtepunten van de epische Ring-cyclus.
Barokliefhebbers worden verrast met oude klanken in nieuwe vormen. Vox Luminis brengt in de aanloop naar de feestdagen meesterwerken van Bach en Telemann tot leven. B’Rock Orchestra en componist Anna Meredith herinterpreteren De Vier Jaargetijden van Vivaldi. En in de kamermuziekserie laat sopraan Elisabeth Hetherington zich horen in intieme bezetting met het ADAM Quartet.
Nieuwe stemmen en eigentijdse perspectieven
In het thematische programma Roots geven musici als Pavel Kolesnikov & Samson Tsoy, James Oesi & Djuwa Mroivili en Karim Sulayman & Sean Shibe een persoonlijk antwoord op het klassieke repertoire. Hun programma’s draaien om muziek en identiteit, traditie en vernieuwing, met speciale aandacht voor componisten van kleur en de relatie tussen oost en west.
Onder het motto Future Sounds of the Past worden drie baanbrekende composities uitgelicht die hun tijd ver vooruit waren: Turangalîla van Messiaen (met het mysterieuze instrument de Ondes-Martenot), Stravinsky’s revolutionaire Le Sacre du Printemps (uit het hoofd gespeeld door Aurora Orchestra!) en Louis Andriessens De Materie, waarin muziek, taal en wetenschap samensmelten.
Tot slot geeft een nieuwe generatie vrouwelijke makers het klassieke podium nieuwe betekenis. In de serie Young Female Leads brengen onder anderen Anna Lapwood, Diamanda La Berge Dramm en Her Ensemble vergeten stemmen terug, doorbreken ze genres en bewijzen ze dat authenticiteit de krachtigste vorm van expressie is.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.