Chabot Museum viert internationaal expressionisme met werk van Werner Berg
Naast de expositie van Rozemarijn Westerink presenteert het Chabot Museum ook Het leven als kunst van de Oostenrijkse kunstenaar Werner Berg (1904-1981). Vanaf 16 september vieren de beide tentoonstellingen de internationale blik en verbondenheid.
Het levensverhaal van kunstenaar Werner Berg laat zich lezen als een roman. Alle ingrediënten zijn aanwezig: een getalenteerde hoofdpersoon met diepe zielenroerselen die het bruisende leven van de grote steden achter zich laat, een grote liefde én een onmogelijke liefde, twee wereldoorlogen en een schilderachtig decor van het afgelegen gebergte in Karinthië. Als 26 jarige kiest Berg, samen met zijn vrouw, bewust voor een leven als boer in de Oostenrijkse bergen. Eenvoudig leven met zijn gezin op de boerderij ‘Rutarhof’. In zijn aangebouwde atelier verbeeldt hij de thema’s uit het vaak moeizame en fysiek zware boerenbestaan in een herkenbare en uitgesproken eigen stijl in houtsneden, tekeningen, aquarellen en schilderijen.
Berg en Chabot
Een selectie uit zijn werk is nu in samenwerking met het Werner Berg Museum voor het eerst in Nederland te zien, met af en toe een werk van Chabot als visuele referentie. In 2025 reist werk van Chabot naar Oostenrijk, waar het in dialoog met dat van Werner Berg wordt getoond.
Beide kunstenaars zochten bewust naar eenheid tussen leven en werk, in een tijdsgewricht vol spanningen in aanloop naar de tweede wereldoorlog. Beide nemen sterk individuele posities in binnen de ontwikkeling van de kunst en raken tegelijkertijd op eigen wijze aan universele thema’s, die het verdienen om met een nieuwe blik te worden bekeken. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus.
Christine Lavantjaar
De tentoonstelling vindt plaats in het Oostenrijkse Christine Lavantjaar. Christine Lavant (1915-1973) was afkomstig uit een arm mijnwerkersgezin maar groeide uit tot een van de belangrijkste literatoren van Oostenrijk. Werner Berg had een paar jaar een relatie met haar en heeft haar veelvuldig geportretteerd. In dit Lavantjaar verschijnt in Nederland de verhalenbundel ‘Brood moet je zeggen’ vertaald en van een voorwoord voorzien door Ria van Hengel.
Rozemarijn Westerink
Bij een bezoek aan Rotterdam in 1965 omschreef Werner Berg het bekende beeld De verwoeste stad van Zadkine als ‘misschien wel het enige geldige monument van onze tijd.’ Nu, dit jaar, is het 70 jaar geleden dat het beeld in Rotterdam werd onthuld. Ter gelegenheid hiervan schreven het Atelier Néerlandais en Musée Zadkine in Parijs een open call uit. Deze werd gewonnen door Rozemarijn Westerink (1982) met haar stop-motion animatiefilm Rêves en Ligne en een bijbehorend educatief programma. Zij zich liet inspireren door de beelden van Zadkine maar ook door de bomen en planten in de tuin van het museum, gevestigd in het huis waar Zadkine woonde en werkte. Dit internationale project verbindt verleden en heden en toont de tegenstelling van verscheuring en genezing in een artistieke context. De presentatie vormt een opmaat naar verdere samenwerking met Musée Zadkine.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.