CBK Rotterdam en Oceanlab010 winnen Marketing Award Rotterdam 2023
Het beeld ‘Moments Contained’ van kunstenaar Thomas J. Price voor Rotterdam Centraal heeft Rotterdam het afgelopen jaar wereldwijd op de kaart gezet als een aantrekkelijke culturele bestemming voor een breed publiek. Het beeld is onderdeel van de internationale beeldenroute Sculpture International Rotterdam (SIR) van het Centrum Beeldende Kunst. Het CBK heeft daarom de Marketing Award Rotterdam 2023 gewonnen. De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent gaat dit jaar naar Oceanlab010.
‘Moments Contained’ is een bijna vier meter hoog bronzen beeld van een jonge vrouw en is door Stichting Droom en Daad geschonken aan SIR, het internationale programma kunst en publieke ruimte van CBK Rotterdam. “Het imposante beeld heeft dit jaar wereldwijd aandacht getrokken door haar krachtige boodschap van representatie en diversiteit,” verklaart de jury van de Marketing Awards Rotterdam. Ook vindt de jury dat het CBK lef heeft getoond om het kunstwerk op een prominente locatie voor het station Rotterdam Centraal te plaatsen. “Het maakt duidelijk dat Rotterdam een stad is waar iedereen, ongeacht afkomst of identiteit, zijn dromen kan najagen.” De jury geeft ook een eervolle vermelding aan Stichting Droom en Daad als schenker van het kunstwerk en aan de kunstenaar Thomas J. Price.
De internationale beeldenroute SIR omvat naast ‘Moments Contained’ onder andere sculpturen van Paul McCarthy, Naum Gabo, Ossip Zadkine, en Henry Moore. Deze openbare, vrij toegankelijke collectie verrijkt, volgens de jury, de stad voor haar bewoners en draagt ook bij aan Rotterdam als aantrekkelijke culturele bestemming voor een breed nationaal en internationaal publiek. Ook via interactieve online wandelroutes is de Rotterdamse beeldencollectie te bekijken.
Oceanlab010 is aanstormend talent
De Marketing Award voor aanstormend talent is voor Oceanlab010, een duurzame koraalkwekerij die de import van koraal wil verminderen. Wat deze kwekerij volgens de jury nog indrukwekkender maakt is het sociale en educatieve onderdeel. Het duurzame project wordt gerund met behulp van vier jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het project biedt hen niet alleen een zinvolle bezigheid, maar dient ook als een voorbeeld van hoe de jongere generatie actief kan bijdragen aan milieubehoud. “Oceanlab010 heeft bewezen dat duurzaamheid en sociale inclusiviteit hand in hand kunnen gaan,” aldus de jury. Daarnaast richt Oceanlab010 zich op bewustwording en educatie over koraal en duurzaamheid.
Over de Marketing Award Rotterdam
De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan personen of organisaties die de stad Rotterdam gebruiken als voedingsbodem om te pionieren en een bijdrage leveren aan een innovatieve oplossing voor maatschappelijke vraagstukken. En daarmee bijdragen aan het imago en de promotie van Rotterdam in binnen- en buitenland als een veerkrachtige en toekomstbestendige stad. De Marketing Awards werden op 9 januari uitgereikt door wethouder Robert Simons, tijdens de nieuwjaarsborrel van Rotterdam Partners in Theater Rotterdam. Voor deze editie werkte Rotterdam Partners samen met het Rotterdamse Notes Community, een (online) platform dat op brede schaal get-togethers (zowel fysiek als digitaal) organiseert gericht op (maar niet uitsluitend) jongeren van kleur.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.