Bewonder het contrastrijke universum van Sylvie Fleury in de Kunsthal
Kunsthal Rotterdam presenteert de grootse overzichtstentoonstelling Yes to All van de Zwitserse kunstenaar Sylvie Fleury. Haar omvangrijke oeuvre, dat bestaat uit provocerende installaties, sculpturen, readymades en schilderijen, is voor het eerst in Nederland te zien. Op speelse wijze stelt Sylvie de culturele constructies van genderstereotypen aan de kaak. Reken op moderne reclamestrategieën zoals aandachtstrekkende slogans, felgekleurde neonlichten en verleidelijke presentaties, waarmee ze de grenzen tussen hedendaagse kunst en het consumentisme verkent. De expositie is nog t/m zondag 8 september te zien.
Humor en eigenzinnigheid
Met elementen uit de mode- en filmwereld, popcultuur, autosport en kunstgeschiedenis creëert Sylvie Sylvie onverwachte nieuwe verhalen, met een flinke dosis humor en eigenzinnigheid. Sylvie breekt in de jaren negentig door met haar ironische presentaties van glamour, mode en lifestyle. In haar werk reageert ze als zogeheten fashion victim op de overweldigende invloed van de mode-industrie door elementen uit die wereld tot kunst te verheffen. In de tentoonstelling begeeft je je tussen de designer artikelen, Vogue covers en neoninstallaties met kreten zoals ‘Champagne & Limousines’. Door luxegoederen inclusief hun verleidelijke verkoopstrategieën in een andere context te plaatsen, maakt Sylvie je bewust van de overeenkomsten tussen het consumentisme en de kunstwereld.
Objectificatie van de vrouw
Met levendige kleuren, opvallende materialen en verrassende tegenstellingen maakt Sylvie de genderstereotypen en onrealistische schoonheidsidealen binnen onze maatschappij zichtbaar. Ze toont de verwachtingen die we opleggen aan het uiterlijk en gedrag van een vrouw, en wat daar allemaal bij komt kijken: van vintage aerobicsvideo’s van Jane Fonda tot een Gucci yogamat. Ook make-up speelt een belangrijke rol in haar werk: zo maakt Sylvie onder meer levensgrote oogschaduwpaletten, die iets weg hebben van abstracte schilderijen.
Machocultuur
In de tentoonstelling belicht Sylvie ook de machocultuur binnen de autosport. Ze gebruikt Amerikaanse old timers om flesjes foundation en potjes rouge te verpletteren, of beschildert verwoeste exemplaren met knalroze Givenchy nagellak. Door neonborden met ‘Faster! Bigger! Better!’ en video’s van luidruchtig optrekkende auto’s te tonen, zet ze de mannensport op een sensuele en erotische manier neer. Tegelijkertijd trekt ze een vergelijking met de objectificatie van het vrouwelijke lichaam.
Kunststromingen op de hak
Ook neemt Sylvie de grotendeels door mannen gedomineerde kunstgeschiedenis op de hak. Ze refereert aan kunststromingen als het modernisme, minimalisme, conceptualisme en pop art. Zo vervangt ze de beroemde geometrische vormen van Mondriaan door nepbont of laat ze verschillende vrouwen provocerend op naaldhakken over de beroemde vloerstukken van Carl Andre paraderen. Hiermee vestigt ze de aandacht op bestaande patronen in de Westerse kunstgeschiedenis, zoals het op een voetstuk plaatsen van mannelijke kunstenaars en daarmee hun werk meer waarde toekennen.
Vrouwelijk versus mannelijk
Daarnaast betwist Sylvie het idee dat de wereld van ruimtevaart voornamelijk aan mannen toebehoort. In haar werk verwijst ze regelmatig naar het cliché dat mannen van Mars en vrouwen van Venus afkomstig zijn. Met haar serie First Spaceship on Venus benadrukt ze de fallische symboliek van raketten, die ze met de kleuren van lippenstift, zachte materialen en namen als ‘Clitonia’ tot overwegend ‘vrouwelijke’ objecten maakt. Vrouwelijk versus mannelijk, high versus popular culture, de producent versus de consument en de mode-industrie versus de kunstwereld: in de Kunsthal betreed je het contrastrijke universum van Sylvie Fleury.
Kijk voor meer informatie op de website van de Kunsthal.
Dit is gesponsorde content.
Foto: Sylvie Fleury, Skylark, 1992. Foto: Annik Wetter. Courtesy: de kunstenaar.